الگوریتم Freshness گوگل از همان ابتدای رونمایی و معرفی به وب مستران و کاربران فضای اینترنت تغییرات زیادی در فهرست نتایج جستجو ایجاد نمود. مطابق آمار ارائه شده تقریبا ۳۵ درصد از سایتهایی که دارای جایگاه ممتاز در صفحات نخست نتایج گوگل بوده و در رده برتر قرار گرفته بودند، با آغاز به کار الگوی Freshness تغییر رتبه دادند و این موضوع سبب نگرانی طراحان سایت، وب مسترها و صاحبین مشاغل اینترنتی شد. برای آنکه با این الگوریتم بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.
همه چیز درباره الگوریتم Freshness گوگل
الگوریتم Freshness یکی از الگوهای ارائه شده توسط مرورگر گوگل است که برای کسب امتیاز از آن باید به بهینه سازی فضای سایت و رعایت نکات مختلف در این زمینه توجه نمود. در ادامه مقاله شما را بیشتر با این الگو آشنا کرده و نقش، اهمیت و کاربرد آن را به طور کامل بررسی مینماییم.
دلیل ارائه الگوریتم Freshness توسط گوگل چه بود؟
حجم و تعداد محتواهای موجود در فضای وب به شکل فزایندهای در حال ارتقا است؛ به گونهای که شیب صعودی نمودار بارگذاری محتواهای جدید قابل تامل است. در این میان گوگل به عنوان بزرگترین و پرکاربردترین موتور جستجو در محیط اینترنت ناگزیر است تا با اتکا به قابلیتهای کاربردی، مطالب مورد نیاز کاربران را در این فضای گسترده و پرازدحام پیدا کرده و در اختیار آنها قرار دهد.
هر یک از الگوهای مرغ مگس خوار، کبوتر، پنگوئن، پاندا و ... با هدف ارائه مناسبترین خروجی به کاربران شکل گرفته به صورت مداوم توسط گوگل آپدیت و بهینه سازی میشوند. رویکرد این الگوریتمها بر اساس بررسی مواردی چون سنجش میزان اعتبار سایت، عدم استفاده از محتوای تکراری، تشخیص محتواهای فاقد کیفیت و ... تعیین شده است. اما قابلیت الگوریتمهای ذکر شده برای پوشش دادن تمام نیازهای کاربران کفایت نمیکند.
الگوریتم Freshness به قصد مرتفع نمودن اختلالات در زمینه مواجهه با محتواهای قدیمی شکل گرفته و از سوی گوگل عرضه شده است. برای درک بهتر نقش و وظیفه این الگو بهتر است از یک مثال عینی استفاده کنیم. تصور کنید در فضای وب به دنبال قیمت موبایل شیائومی مدل Note 10 Pro هستید و وارد وب سایتی در این زمینه میشوید اما متوجه میشوید که آخرین آپدیت محتوای سایت مربوط به ۶ ماه پیش است.
نوسانات بازار عرضه و تقاضای کالا (خصوصا کالاهای وارداتی) باعث میشود که گاها شاهد اختلافی فاحش میان قیمت امروز یک کالا با قیمت آن در هفته گذشته باشیم و به همین جهت قیمت تعیین شده برای موبایل شیائومی Note 10 pro که در سایت یاد شده وجود دارد برای شما قابل استناد نبوده و اعتبار محتوای سایت را تا حدودی دچار خدشه میکند. در این صورت کیفیت طراحی سایت، تکراری نبودن محتواهای قابل ارائه و جایگاه و رتبه سایت در فضای وب در عدم بروز رسانی سایت اثرگذار نخواهند بود.
در حقیقت الگوریتم Google Freshness کمک میکند تا ارزش، اعتبار و رتبه محتواهای جدید در قیاس با محتواهای قدیمی افزایش یابد. به این ترتیب زمانی که به دنبال قیمت موبایل شیائومی نوت ۱۰ باشید، قیمت روز بازار این تلفن همراه در سایتی معتبر به نمایش در میآید.
قابلیت الگوریتم Google Freshness میتواند تمامی محتواهای جدید را در صدر فهرست نتایج جستجو جای دهد؟
بدیهی است که نمیتوان به این پرسش جواب مثبت داد. بهینه سازی سایت بر اساس فاکتورهای مورد نظر الگوریتم Freshness میتواند یک سایت را برای پیشروی به سمت صدر فهرست نتایج جستجو و کسب امتیاز بالا یاری کند و به عنوان نیروی محرکه عمل خواهد کرد اما نمیتوان آن را شاخصه اصلی برای موفقیت در این مسیر در نظر گرفت.
تبعیت از قوانین سئو و تولید محتواهای جدید و غیر تکراری از ملزومات کلیدی برای بهبود شرایط سایت و ترقی بیشتر محسوب میشوند اما نمیتوان تاثیر آن را در فضای تمامی سایتها را یکسان تلقی کرد. زمانی که در کادر جستجوی گوگل عبارت "کتب کمک درسی کنکوری نظام جدید" را سرچ میکنید باید در صفحه نخست نتایج جستجو پیدیاف کتابهای چاپ سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ نمایان شود و عنوان کتب سالهای قبل در این فهرست قرار نداشته باشند. این درحالی است که اگر درباره نحوه فتوسنتز گیاه در اینترنت جستجو کنید، چندان تفاوتی ندارد که تعریف فرایند فتوسنتز توسط سایتی مربوط به ۵ سال پیش ارائه شده باشد یا بارگذاری آن بر روی سایت مربوط به روز قبل باشد.
گوگل در این زمان وارد عمل شده و با اتکا بر قابلیتها و الگوهای تعیین شده اهمیت زمان بندی و جدید بودن محتوای موجود در سایتها برای مخاطبان و کاربران را تشخیص میدهد. الگوریتم تازگی یا Freshness با رویکردی مبتنی بر افزایش رتبه سایتها برحسب ایجاد محتواهای جدید وارد عمل شده و بیشتر وب سایتهای خبری، سینمایی، نقل حوادث و دانلود محور را مورد توجه قرار میدهد.
نیازهای کاربر و تفاوت در پاسخگویی به درخواستهای او به چه شکل توسط گوگل تشخیص داده میشود؟
گوگل میداند که در کدام سایتها شاخصه محتوای جدید حائز اهمیت است و در کدام یک از وب سایتها باید به دنبال سایر مولفههای سئو بود. مثلا زمانی که در مدت زمانی مشخص و با رعایت نکات مربوط به بهینه سازی سایت، وب سایت خود را روی عبارت "تکنیکهای افزایش نرخ کلیک" سئو میکنید، کسب امتیاز بالا از جانب گوگل برای شما خوشایند خواهد بود. اما چنانچه رقیب شما در این زمینه با ارائه مطالب جدیدتر یا خدمات کاربر پسند بیشتر در رقابت پیروز شود دیگر برگ برنده در دست شما نخواهد بود.
از مهمترین فاکتورهایی که برای تشخیص تفاوت محتوای سایتهای گوناگون به کمک گوگل میآید، ویژگیهای نظیر دست اول بودن عنوان، خبر یا محتوا در فضای وب میباشد. زمانی که اخبار داغ حول محور موضوعی خاص منتشر میشود، وب سایتهای گوناگون به ارائه مطالب و انواع محتوا من باب توضیح این موضوع میپردازند، کاربران جستجوی عبارات و کلمات مختلف درباره این محتوا را آغتز میکنند و گوگل نیز نمودهای مربوط به داغ و خبر ساز شدن موضوع را دریافت میکند و در پی ارتقای امتیاز جدیدترین محتواهای موجود به اقدام میپردازد.
مثلا اگر ۳ سال پیش واژه واکسن را در اینترنت جستجو میکردید اطلاعاتی درباره سازنده واکسنهای مختلف، فهرست واکسنهای موجود و نحوه عملکرد واکسن نمایان میشد اما با ظهور ویروس کرونا و کشف واکسن مربوط به بهبود این بیماری، جستجوی عبارت واکسن افزایش یافته و سایتهای مختلف به ارائه مطالب آپدیت شده درباره این موضوع میپردازند. نتیجتا در این هنگام یافتن مطالب جدید برای گوگل از درجه اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. چراکه جدیدترین مطالب باید توسط گوگل به صدر فهرست نتایج منتقل شوند.
نحوه بهینه سازی سایت برای الگوریتم Freshness
همانطور که در خلال متن مطالعه نمودید، وظیفه گوگل فرش نس این است که محتواهای جدید و بروز شده را در اختیار مخاطبان قرار دهد و تمام این جهت گیریها با هدف ارائه مفیدترین و کاربردیترین مطالب به کاربران صورت میگیرد؛ هدفی که تمامی الگوریتمهای گوگل در پی دستیابی به آن هستند. بنابراین تمرکز الگوریتم Freshness تنها بر روی عناوین داغ و خبرساز قرار ندارد و میتواند سایر محتواها را نیز در بر گیرد. به همین دلیل میتوان اظهار داشت که محتواهای قدیمی موجود در سایت همچنان از جهاتی، با محتواهای جدید انتشار یافته در سایر سایتها رقابت دارند.
به منظور بهینه سازی سایت برای الگوریتم Freshness به نکات زیر توجه کنید:
توجه به سرعت انتشار محتواهای جدید
برای انتشار محتواهای داغ و همهگیر (خصوصا محتواهای خبری و رویدادهای دست اول) لازم است از سایر رقبا پیشی گرفته و با سرعت بیشتر به ارائه مطالب مفید بپردازید. در این صورت میتوان امید داشت که سایت شما در فهرست برتر نتایج به نمایش در آید.
مثلا زمانی که درباره "کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم فروشنده" به جستجو بپردازید متوجه میشوید سایتهایی که در ارائه مطالب و انتشار اخبار مرتبط با این رویداد از سایر سایتها سبقت گرفته و محتواهای خبری و توضیحات این موضوع را سریعتر منتشر کردند، جایگاه برتر در فهرست نتایج گوگل را از آن خود نمودهاند.
این موضوع به خوبی اهمیت سرعت انتشار خبر و محتوا را نشان میدهد. لذا توصیه میشود در انتشار مطالب با سرعت بیشتر وارد عمل شوید و مطاب جدید و بروز رسانی شده را در مدت زمان کوتاه بر روی صفحات وب سایت خود بارگذاری کنید تا بهینه سازی سایت برای الگوریتم تازگی گوگل با موفقیت بیشتری انجام شود.
آپدیت کردن محتواهای موجود در سایت
بروز رسانی محتواهای مختلف موجود در سایت از اصلیترین گامهایی است که برای پیمودن مسیر بهینه سازی سایت با توجه به اعمال اثر الگوریتم تازگی گوگل ضرورت دارد. برای اینکه بتوانید روند سئو سایت را به شکل بهتری پیش گرفته، جایگاه خود را در میان ردههای برتر نتایج تثبیت کنید و رقابتی قویتر با سایر رقبا داشته باشید لازم است فرایند بروز رسانی محتوای سایت را در اولویت قرار دهید.
بروز رسانی محتوای موجود در صفحات به اضافه کردن کدها، متون، برچسبها و عناوین جدید محدود نمیشود. مثلا چنانچه مقالهای درباره "تمام الگوریتمهای ارائه شده از جانب گوگل" در سایت خود بارگذاری نمودهاید لازم است با ارائه الگوریتم جدید توسط این مرورگر، مطالب مقاله قبلی را بروز رسانی کنید. در حقیقت محتواهای قدیمی باید همچنان قابلیت جلب توجه و رضایت کاربران را حفظ نمایند و مطالب جدید باید سایت شما را برای رسیدن به ردههای برتر نتایج یاری کنند.
یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که محتواهای موجود در صفحات سایت شما باید هم برای گوگل و هم برای کاربران بهینه شود تا کاربرانی که قبلا به مطالعه مطالب سایت پرداختند، پس از مطالعه مطالب جدید نیز از اطلاعات موجود در آن بهرهمند شوند.
به این ترتیب بهینه سازی و آپدیت بخشهای کاربرپسندی چون ویدئوها و تصاویر باید در اولویت قرار گیرند تا خروجی مطلوب در کوتاهترین زمان به دست آید. البته باید دقت داشت که آپدیتهای غیر استاندار و خارج از چهارچوب نیز ارتباط متن و کلیدواژه را مختل میکند و به کاهش امتیاز و رتبه سایت منجر خواهد شد.
انتشار محتواهای همیشه سبز
با انتشار محتواهای همیشه سبز، دیگر از بابت آپدیت دائمی محتواها به منظور پوشش نیازها و پاسخ گویی به سلایق کاربران نگرانی نخواهید داشت. این نوع محتواها شما را از دردسرهای بروز رسانی دائمی مطالب میرهاند و در عوض نرخ کلیک و سطح ترافیک سایت را به شکل مداوم و فزاینده ارتقا میدهد.
نوع واکنش و رفتار کاربر، همیشه سبز بودن محتواها را به گوگل ثابت میکند. مثلا چنانچه پس از بارگذاری محتوا در سایت، کاربر به مدت ۵ دقیقه برای مطالعه مطلب و بهرهمندی از محتوا زمان صرف کند اما در طول شش ماه آینده این مدت زمان به یک دقیقه تقلیل یابد، به معنای آن است که محتوای موجود در سایت دیگر قادر به جواب گویی نیازها و سلایق مخاطبان نیست.
در مقابل چنانچه رفتار و واکنش مخاطب در مواجهه با محتواهای انتشار یافته سیری مثبت را نشان دهد، شما جایگاه خود در رده برتر نتایج را حفظ کرده و رتبه بالایی که کسب کردهاید را از دست نخواهید داد.
استفاده از بک لینکهای مناسب
برخی از محتواهای آپلود شده بر روی سایت در همان آغاز انتشار از سایتهای گوناگون لینک دریافت میکنند. اما از آنجایی که بک لینکهای دریافتی از سوی محتواهای قدیمی سایت شما به احتمال زیاد از محتواهای قدیمی سایر سایتها گرفته شده است بهتر است به جای اهمیت به بک لینکهای قدیمی، به فکر ایجاد بک لینکهای جدید روی صفحات سایت باشید و نسبت به محتواهای جدید اهمیت بیشتری نشان دهید.
این موضوع در جلب توجه الگوریتم Freshness اثرگذار است. توصیه ما این است که جهت کسب امتیاز برای محتواهای تازه یا آپدیت شده و در نتیجه افزایش رتبه سایت در فهرست نتایج جستجو، محتواهای جدید و تازه به انتشار رسیده سایتهایی که از اعتبار و امتیاز بالا برخوردار هستند را مورد توجه قرار دهید.
توجه به قابلیت شبکههای ارتباط جمعی
از دیگر عوامل موثر بر افزایش رتبه سایت، انتشار انواع محتوا در انواع شبکههای اجتماعی است. گاهی ممکن است محتوای دست اول و با کیفیت شما توسط سایتی دیگر کپی برداری شده و اصطلاحا به سرقت برود. اما موضوع زمانی آزار دهندهتر میشود که سایت سارق به واسطه انتشار این محتوای کپی شده در صدر فهرست نتایج گوگل قرار گیرد.
مهمترین علت ایجاد این اتفاق، سرعت ایندکس بالای سایتهای کپی کننده در قیاس با سایتهای نوپا و تازه تاسیس میباشد. این سایتها خزندهها و رباتهای کاربردی را برای سرقت محتواهای تازه منتشر شده توسط سایر وب سایتها مورد استفاده قرار میدهند و از آنجایی که محتواهای یاد شده نخستین بار در فضای سایتهای سارق به نمایش در میآیند، در دید گوگل به عنوان صاحب محتوا معرفی میشوند.
اما برای ممانعت از ایجاد این رویداد چه راهکاری پیش روی شما است؟
استفاده از بستر شبکههای اجتماعی برای انتشار محتوا بهترین گزینه برای جلوگیری از کپی برداری محسوب میشود. بنابراین لازم است پس از تولید محتوای مورد نظر، آن را به سرعت در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مانند توییتر یا اینستاگرام به اشتراک گذاشته و لینک این محتواها را دریافت کنید تا به عنوان ناشر محتوا به گوگل معرفی شوید. در انتشار محتواهای داغ و دست اول، استفاده از فضای شبکههای اجتماعی اهمیت چشمگیری دارد.
نتیجه گیری
بروز رسانی محتواهای موجود در سایت از اهمیت ویژهای برخوردار است اما تنها ترفند برای افزایش رتبه و بهینه سازی سایت تلقی نمیشود. بنابراین چنانچه به شکل غیر اصولی و مداوم از این تکنیک در جهت کسب امتیاز بیشتر استفاده کنید، در حقیقت ترقی معکوس نصیب شما خواهد شد.
مطالبی که به سایت افزوده میشوند باید قابلیت رفع نیازهای کاربران را داشته باشند و با هدف کاملتر و مفیدتر شدن روند آپدیت را پشت سر بگذارند تا جایگاه و رتبه آنها به مرور زمان نزول پیدا نکند. الگوریتم Freshness گوگل با تعیین استانداردهایی خاص شما را در جهت بهینه سازی و بهبود ابعاد مختلف وب سایت یاری میکند؛ بنابراین توجه به نکات کلیدی و رعایت دستورالعملهای تعیین شده در این زمینه حائز اهمیت بوده و لازمه کسب موفقیت محسوب میشوند.
چنانچه قصد سئو دروپال سایت خود را دارید، می توانید از خدمات ما در دروپال هلپ کمک بگیرید.