نحوه ساخت کاور پست اینستاگرام چگونه است؟ طراحی تصویر مناسب به عنوان کاور پست در اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است. یک کاور پست مناسب و جذاب نشان میدهد محتوای تصویری شما از ارزش بالایی برخوردار است و برای ساخت کاور آن وقت و انرژی صرف شده است. اگر در پی راهکاری اصولی برای افزایش بازدید محتواهای خود در فضای اینستاگرام هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
در ادامه این مطلب علاوه بر آموزش ساخت کاور مناسب برای پستها در اینستاگرام، شما را با اهمیت ساخت یک پوشش مناسب آشنا میکنیم، ویژگیهای آن را برمیشماریم، نکات حائزاهمیت در این زمینه را بررسی کرده و بهترین برنامههای کاور ساز را به شما معرفی میکنیم.
در ابتدا بهتر است نگاهی کلی به ماهیت کاور پست در اینساتگرام داشته باشیم.
کاور پست چیست؟
کاور پست در واقع تصویر نخست در یک پست چند اسلایدی میباشد. به عبارت دیگر زمانی که پستی تصویری با چند اسلاید را در پیج خود منتشر میکنید اولین عکس در این مجموعه تصاویر کاور پست محسوب میشود. چنانچه به انتشار ویدئو به عنوان پست در صفحه بپردازید باید تصویر کاور آن را با برنامه ویرایش ویدئو به ابتدای ویدئوی خود بیفزایید. در بروزرسانی جدیدی که اینستاگرام منتشر کرده است امکان انتخاب کاور ویدئو به شکل مستقیم از بخش گالری دستگاه نیز وجود دارد.
کاور پست چه ویژگیهایی دارد؟
اولین تصویر به شمار میآید. این عکس نخستین تصویر در میان پست منتشر شده یا یک ثانیه اول در قسمت ویدئو است.
کاور پست سایز مشخص ندارد: تمامی تصاویری که در قالب پست داخل پیجهای گوناگون یا فضای اکسپلور مشاهده میکنید مربع شکل بوده و از این حالت تجاوز نمیکنند. درواقع دستورالعمل اینستاگرام برمبنای استفاده از مربع مرکزی برای انتشار کاور پست استوار است. این یعنی فرقی ندارد که شما تصویرتان را افقی، عمودی یا با سایز مربع بارگذاری کنید.
در پستهای ویدئویی نیز همین قاعده وجود دارد. به این ترتیب چنانچه نخستین ثانیه ویدئو افقی، عمودی یا مربع شکل باشد اینستاگرام کاور پست را بر اساس مربع مرکزی ساخته میشود.
توجه داشته باشید که در پستهای ویدئویی میتوان از فریمهای گوناگون استفاده کرد اما غالبا از همان ثانیه اول استفاده میشود. لذا در هنگام طراحی کاور برای پست اینستاگرام به عدم خروج تصویر از کادر مربعی توجه کنید.
توجه به چه نکاتی در زمینه ساخت کاور ضروری است؟
در این زمینه به دو نکته مهم در مورد ساخت کاور برمیخوریم:
جذاب بودن عکس کاور
کاور پست خود در فضای اینستاگرام را به عنوان ویترین محتوایی در نظر بگیرید. در طراحی عکس کاور استفاده از المانهای بصری مناسب برای جلب توجه مخاطب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر گرافیکهای موضون، بکارگیری طیفهای رنگی جالب توجه در ساختار بصری کلی کاور حائز اهمیت هستند. در مورد طراحی کاور بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
اگر قصد نگارش متن کوتاه یا تیتری را روی عکس کاور دارید بهتر است آن را با رنگی متضاد با رنگ زمینهای تصویر و با فونت خوانا و مناسب بنویسید.
ترکیب رنگهای مورد استفاده در عکس کاور باید به شکلی باشند که در میان سایر پستها جلب توجه کنند.
دقت کنید که کاور پست و نوع محتوای پست باید در هماهنگی و تطابق با یکدیگر قرار داشته باشند.
اگر میخواهید مخاطبان خود را در همان نگاه اول مجذوب شاخصههای ظاهری کاور پست خود کنید لازم است علاوه بر رنگ و طرح مناسب از متن و تیتر جالب توجه نیز بهره بگیرید تا توجه مخاطب به فضای طراحی شده معطوف شود.
ایجاد ساختار حرفهای
ممکن است کاور پستی که قصد طراحی آن را دارید برای پیج شخصی، آموزشی یا تجاری شما باشد. لذا توجه به فاکتورهای کاربر پسند در این حیطه الزامی تلقی میشود. علاوه بر تطابق محتوای منتشر شده با کاور پست باید به هماهنگی آن با سایر اسلایدها یا ویدئو نیز توجه کنید.
برای اینکه تاثیر مثبتی بر دیدگاه مخاطبان بگذارید باید هم به جایگاه انتشار پست و قرارگیری کاور پست و هم به زمینه محتوایی آن توجه داشته باشید. حتی زمان انتشار پست و ارائه کاور پست به مخاطبان نیز در حرفهای جلوه کردن شما نقش دارند.
شیوه ساخت کاور پست در اینستاگرام
بهترین روش برای ساخت کاور پست در اینستاگرام این است که مهارت فتوشاپ را به طور مناسب فرا بگیرید. این نرم افزار طریقه دیزاین و طراحی مناسب کاور پست را به شکل کامل فراهم میکند. بنابراین اگر در پی ساخت کاور پستهای مناسب برای پیج خود هستید بهتر است همین حالا به آموزش مهارتهای فتوشاپ اقدام کنید.
البته با وجود اینکه برنامه فتوشاپ میتواند شما را در مسیر طراحی کاور به موفقیت بیشتری برساند و امکان ساخت طرحهای حرفهایتر را مهیا میکند، برای افرادی که کار با این نرم افزار را نمیدانند برنامههای دیگری نیز وجود دارد تا بتوانند با استفاده از آنها با سهولت بیشتری عملیات ساخت کاور را به انجام برسانند. در ادامه بهترین برنامههای ساخت کاور پست در اینستاگرام را به شما معرفی میکنیم.
برنامه Picsart
این اپلیکیشن یکی از بهترین برنامههایی است که طراحان و تولیدکنندگان محتوا در فضای اینستاگرام از قابلیتهای آن برای ساخت کاور پست استفاده میکنند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از برنامه پیکس آرت این است که امکان استفاده از فونتهای گوناگون ذخیره شده برروی موبایل با پسوند tff را بر روی این اپلیکیشن فراهم میکند. برای استفاده از این قابلیت لازم است فونت دلخواه خود را در پوشه فونتهای برنامه پیکس آرت در بخش فایلها کپی کنید تا در قسمت My Fonts آن به نمایش درآیند.
برنامه Canva
برنامه کنوا از جمله کارآمدترین ابزارهای ساخت و طراحی کاور پست در اینستاگرام به حساب میآید. علاوه بر ساخت کاور در طراحی لوگو، استوری و کارت ویزیت نیز میتوانید از این برنامه استفاده کنید. گرچه در فضای این اپلیکیشن امکان استفاده از فونت فارسی و سایر فونتهای متفرقه وجود ندارد اما میتوانید متن دلخواهتان را بر روی عکس مورد نظر نوشته و در قسمت فونتها به جستجوی واژه Arabic بپردازید. در این زمان فهرستی از فونتهای عربی برای شما نمایش داده میشود؛ در انتهای این لیست میتوانید حروف فارسی را نیز بیابید.
اپلیکیشن کنوا قالبها و الگوهای آماده زیادی برای طراحی کاور در اختیار شما قرار میدهد و اگر مایل به سفارشی کردن این ساختارهای از پیش تعیین شده باشید میتوانید تغییرات مورد نظر خود را در ابعاد مختلف آن اعمال کنید. با این برنامه امکان دیزاین پایهای عکسها نیز برای شما وجود دارد.
برنامه Inshot
اپلیکیشن دیگری که در زمینه ساخت کاور پست به ما کمک میکند، اینشات است. در این برنامه امکان ویرایش محتواهای تصویری و ویدئویی در یک زمان واحد وجود دارد. بنابراین از دانلود سایر اپلیکیشنها برای ادیت کردن عکس بینیاز خواهید بود. به طور کلی اینشات ازجمله حرفهایترین برنامههای ساخت محتوا و طراحی در فضای اینستاگرام است. لازم به ذکر است که در این ابزار نیز میتوانید از فونتهای مختلف برای تولید متن کمک بگیرید.
کاور هایلایت در اینستاگرام
علاوه بر کاور پست در صورت تمایل میتوانید به ساخت و طراحی کاور هایلایت نیز اقدام کنید. در مورد ساخت کاور هایلایت باید اظهار داشت که سایز این پوشش به شکل استاندارد مربعی به ابعاد 108 × 108 است و اینستاگرام دایره مرکزی را به شکل خودکار برای کاور هایلایت در نظر میگیرد. به این ترتیب باید داخل این دایره مرکزی تصویر دلخواه خود را بارگذاری کنید. با مراجعه به سایت FlatIcon میتوانید آیکنهای مطابق با مضمون هایلایت خود را انتخاب کنید.
کاور IGTV در اینستاگرام
در بخش IGTV اینستاگرام امکان ساخت و انتشار ویدئوهای بالای یک دقیقه وجود دارد. در جدیدترین بروزرسانی این برنامه بخش IGTV و قسمت ویدئوهای تک اسلایدی کوتاهتر از یک دقیقه با هم ادغام شدهاند. در نتیجه برای تمام ویدئوها به طراحی کاور نیاز خواهد بود.
از این رو ابعاد کاوری که برای ویدئو خود در نظر میگیرید باید به اندازه یک مستطیل عمودی ( مشابه سایز استوری) باشد. یعنی معادل 1920 × 1080. مربع اصلی مربوط به کاور پست نیز در کانون یا مرکز قرار میگیرد تا نمایش کاور پس از انتخاب مربع مرکزی از جانب اینستاگرام استاندارد و مناسب باشد.