سئو چیست؟ ساده بگوییم؛ سئو یعنی تمام آن فرایندهایی را که وب سایت شما را در نتایج برتر گوگل قرار می دهد. به زبان تخصصی تر، سئو مخفف بهینه سازی موتور جست و جو است و هنر دریافت رتبه های برتر در صفحات نتایج موتورهای جست و جو!
سئو (Search Engine Optimization) آن روش های غیرقانونی برای فریب موتورهای جست و جو نیست. بلکه تمرکز آن روی بهینه سازی وب سایت با روش های اصولی و طبیعی است.
سئو چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین است. به گونه ای که یک موتور جست و جو با کلمه کلیدی خاص، آن را به عنوان نتیجه ای برتر نشان دهد. به همین دلیل است که باید به سئو به عنوان یک معجزه ضروری برای دیده شدن نگاه کنید.
این معجزه بزرگ و حیاتی چگونه کار می کند؟
اکثریت قریب به اتفاق تجربیات آنلاین، به کمک یک موتور جست و جو آغاز می شود و اغلب کاربران، گوگل را برای این کار انتخاب می کنند.
واقعیت این است که 67 درصد کلیک های کاربران، از آن پنج نتیجه اول گوگل می شود و درست به همین دلیل است که بهینه سازی موتور جست و جو، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. کلیک بیشتر = فروش بیشتر!
Neil Patel در این خصوص شوخ طبعی کوچکی دارد:
اگر می خواهید جسد مرده ای را پنهان نمایید، حتما به صفحه دوم نتایج موتور جست و جو گوگل فکر کنید!
این یعنی اگر مقالات و محصولات شما، در صفحه ای به غیر از صفحه اول گوگل باشد، عملا نباید آن را معادل رتبه بندی تلقی کنید.
برای درک بهتر این موضوع، باید بدانید سئو چگونه کار می کند؟
سئو چگونه کار می کند؟
تصور کنید که کسب و کار شما در خصوص راه اندازی یک وب سایت است و همان طور که می دانید افراد زیادی در این زمینه کار می کنند. از طرفی هم 110000 هم در طول ماه، عبارت طراحی سایت را جست و جو می کنند.
با توجه به اینکه اولین نتیجه در گوگل حدود 20٪ از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهد، اگر در این جایگاه قرار گیرید، به این معنی است که ماهانه 22 هزار بازدید کننده به وب سایت خود هدایت می کنید.
اگر وب سایت شما بهینه شده باشد، به این معنی است که می توانید با صدها کلمه کلیدی مختلف در این جایگاه قرار گیرید.
سئو مستقیما با بهینه سازی سایت برای موتور جستجویی که مد نظر دارید، مانند گوگل، بینگ و ... در ارتباط است. به طور خاص، این وظیفه شما است که بدانید آیا وب سایت به درستی مطابق با اصول آن موتور جست و جو اجرا می شود یا خیر!
به همین دلیل است که به عنوان یک وب مستر، باید الگوریتم های رتبه بندی هر موتور جست و جویی را بدانید و هر گامی را در پیاده سازی سایت، بر این اساس بردارید. به عنوان مثال، گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در الگوریتم خود دارد.
صفحات نتایج موتور جستجو به دو بخش مجزا تقسیم می شوند. درواقع دو نوع اصلی سئو وجود دارد: سئو ارگانیگ یا طبیعی و جست و جوی پولی.
منظور از سئو ارگانیک چیست؟
سئو ارگانیک که به آن نتایج طبیعی نیز گفته می شود، قرارگیری طبیعی در صفحات نتایج موتور جست و جو است که بر اساس شایستگی انجام می شود.
به عبارت دیگر، هیچ ردپای برای پرداخت به گوگل یا سایر موتورهای جست و جو برای کسب نتیجه های برتر در سئو ارگانیک وجود ندارد.
موتورهای جستجو نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه بندی می کنند. اما به طور کلی، نتایج ارگانیک توسط گوگل باتوجه به مرتبط ترین، قابل اعتمادترین و معتبرترین وب سایت ها یا صفحات وب در این زمینه ارزیابی می شود.
پس هنگامی که سخن از سئو به میان می آید، منظور همان نتایج ارگانیگ خواهد بود.
جست و جوی پولی به چه معنا است؟
نتایج جستجوی پولی تبلیغاتی هستند که در بالای نتایج ارگانیک یا زیر آن قرار می گیرند. تبلیغات پولی کاملا مستقل از لیست های نتایج ارگانیک هستند. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پرداخت شده با توجه به مبلغی که مایلند برای یک بازدید کننده از مجموعه خاصی از نتایج جست وجو بپردازند، "رتبه بندی" می شوند. به این تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک نیز می گویند.
اهداف سئو
هنگامی که افراد به دنبال کسب اطلاعات در مورد موضوعی هستند، کار خود را با تایپ در جعبه جست و جو آغاز می کنند. برای اینکه سایت شما هنگام جستجو برای اطلاعات در دسترس باشد، موتورهای جستجو باید ارزش سایت را تعیین کنند تا وقتی افراد به صورت آنلاین جستجو می کنند، سایت شما را پیدا کنند. اساسا این دلیل وجود زمینه سئو است: کمک به اطمینان یافتن جذابیت وب سایت ها برای موتورهای جستجو!
فرقی نمی کند که سیستم مدیریت محتوا دروپال است یا وردپرس، یا با CMS های دیگری کار می کنید، خدمات می فروشید یا کالاو یا اینکه وب سایت شخصی دارید. برای دیده شدن توسط کاربران، باید از مزیت های سئو بهره مند شوید.