بازاریابی در شبکه های ارتباط جمعی برای فروش محصولات و ارئه خدمات مختلف امروزه در ابعاد گوناگون و وسیعی مشاهده می شود. اما باید بدانید که این نوع بازاریابی از ضوابط و اصولی پیروی می کند که بی توجهی به آنها مسیر رشد و تکامل تجارت را ناهموار خواهد کرد. به عنوان مثال شاید شما تکنیک ها و راه های فروش در اینستاگرام را بدانید، اما این برای موفقیت کافی نیست. در ادامه شما را با اصول مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا می کنیم.
اصول مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی
برای اینکه بتوانید تجارتی پرسود را در فضای مجازی راه اندازی کنید و به بهترین شکل از فاکتورهای بازاریابی برای ارتقای شغل خود بهره بگیرید، باید با برنامه ریزی دقیق عمل کرده و این فضا را به بهترین شکل مدیریت کنید.
برای اینکه کسب و کار خود را رشد دهید، نیاز به صرف زمان، انرژی و هزینه دارید و لازم است با جهت گیری ها و چشم اندازهای مشخص برای اهداف خود تلاش کنید.
در ادامه قصد داریم اصول مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای شما عنوان کنیم تا با مطالعه آن ها بتوانید توصیه های اثرگذار را ضمیمه عملکرد خود کرده و از آن ها برای توسعه کسبو کار بهره بگیرید. اما پیش از آن اهداف مشخصی را که صاحبان مشاغل اینترنتی در پی دستیابی به آنها هستند برمی شماریم:
اهدف مشاغل اینترنتی
- افزایش میزان ترافیک سایت
- افزایش نرخ کلیک
- افزایش میزان تعامل با کاربران
- افزایش آگاهی
- پیدا کردن مشتریان جدید
- پیدا کردن بهترین مجال برای رونق کسبوکار
- یافتن راهکارهای موثر
اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی
ذهنیت خود را گسترش دهید
اولین و اساسی ترین اصل بازاریابی در پلتفرم های ارتباط جمعی این است که از توانایی ذهنی خود برای گسترش و بهبود شرایط کسب و کار کمک بگیرید. توجه داشته باشید که ایده های نو و جذاب همواره زمینه ساز تحقق اهداف بزرگ بوده اند.
از این رو باید تمامی ترفندها و تکنیک های جدیدی که به ارتقای سطح کیفی کسبوکار کمک می کنند را مورد بررسی قرار دهید.
توصیه های زیر می توانند شما را در این راه یار کنند:
- سطح آگاهی خود از کارایی شبکه های اجتماعی قدیمی که هنوز کاربران در آن فعالیت دارند افزایش دهید و به یادگیری کارایی شبکههای اجتماعی جدید که مستعد پیشرفت و جذب مشتری هستند بپردازید.
- تولید محتوای فاخر را جدی بگیرید.
- گرایشات بدیع در حیطه بازاریابی و تطابق آن ها با سیاست های کسب و کار خود را بررسی نمایید.
- ابتکار و خلاقیت را برای ایجاد فضایی کارآمد در تجارت به کار بگیرید.
- با افرادی که در این زمینه مهارت دارند مشورت کنید تا به نتایج بهتری برسید.
به ایجاد برنامه ای مدون بپردازید
حالا وقت آن است که برنامهریزیهای خود را ارزیابی کنید و میزان اثرگذاری آن را بسنجید. برای برنامه ریزی مناسب مطابق مراحل زیر عمل کنید:
برنامه تقویمی محتوای خود را بررسی کنید و میزان دقت و اثرگذاری آن را اندازه بگیرید.
از ابزار و عناصری که برای بهبود این برنامه نیاز است، استفاده کنید تا کیفیت آن را هرچه بیشتر ارتقا دهید.
حالا نیاز به استفاده یا عدم استفاده از کانال ها یا شبکه های اجتماعی جدید را بررسی کنید.
سپس نوبت آن است که به ارزیابی میزان اثرگذار بودن محتواهایی که تا به امروز انتشار داده اید، بپردازید.
آنگاه اهداف برجسته خود و عملکردی را که برای احقاق آن ها پیش گرفته اید، ساختاربندی کنید.
در آخر نیز باید از مناسب بودن برنامه ریزی خود و تطابق کامل آن با اهداف بازاریابی اطمینان حاصل کنید.
برنامه ها را پیاده سازی کنید
حالا لازم است ابعاد عملی این نوع بازاریابی در کانال های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. این روش میزان موفقیت برنامه را مشخص می کند. بر این اساس می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید که:
- تقویم انتشار محتوای شما کارایی مناسبی دارد؟
- شیوه انتشار پستهایتان کارآمد و مناسب است؟
- نوع تعامل و ارتباط شما با کاربرانتان در حد انتظار شما بهبود یافته و قابل قبول است؟
- کنترل بر اکانت های کاربری خود را به خوبی انجام می دهید؟
- نظرات کاربران خود را مورد توجه قرار می دهید؟
- برنامه ریزی دقیقی برای موقعیت های حساس و اضطراری در نظر گرفتهاید؟
- برای مشورت و همفکری از افراد باتجربه و ماهر کمک میگیرید؟
به ارزیابی و سنجش دقیق بپردازید
- آخرین مرحله از پروسه بازاریابی مرحله اندازه گیری است. در این مرحله باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
- از منطقی و قابل دستیابی بودن هدف هایی که برای کسبوکار خود متصور شده اید اطمینان حاصل کنید.
- بروزرسانی منظم شبکههای اجتماعی مختلفی که از آنها استفاده می کنید را مورد بررسی قرار دهید.
- از نحوه عملکرد خود گزارشاتی تهیه کرده و آنها را برای سال پیش رو آماده سازی نمایید.
- آن دسته از شبکه های اجتماعی که در پیشبرد اهدافتان به شما کمک بیشتری کرده اند از دیگر شبکه ها تفکیک کرده و آن ها را در کانون توجه قرار دهید.
- با انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی، جدیدترین ترفندها برای تولید محتوا را در آن ها اجرایی کنید.
- شاخص های عملکردی خود را مبنای برنامه ریزی دقیق تر و بهتر برای سال جدید قرار دهید.
- این شاخصه های عملکردی را هماهنگ با سیاستهای بازاریابی خود پیش ببرید.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، آگاهی از اصول مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا از این پلتفرم ها به خوبی استفاده نمایید. بدون آگاهی از این موارد ممکن است مسیر نادرستی را انتخاب کنید که هدف را از شما دور می کند.