نحوه ثبت موقعیت مکانی در گوگل مپ چگونه است؟ ثبت آدرس و موقعیت مکانی در گوگل مپ یکی از اصلی ترین دغدغه های صاحبین مشاغل است. ذخیره موقعیت مکانی محل کسب و کار شما در نقشه ترسیم شده گوگل این امکان را فراهم می کند که پس از جستجوی کلیدواژه یا نام برند در مرورگر توسط کاربر، علاوه بر نشانی و موقعیت مکانی محل کسب و کار، آدرس وب سایت و شماره تلفن نیز برای کاربر به نمایش درمی آید.
مسلما به این طریق میزان تعامل و نوع ارتباط مخاطب با تجارت شما بهتر و سازندهتر صورت میگیرد. همانطور که میدانید، گوگل اصلی ترین موتور جستجو در فضای وب به شمار میآید و در دنیای تجارت آنلاین یا حتی کسب و کارهای آفلاینی که از محیط اینترنت تنها برای ثبت نشان و درگاه ارتباطی مشاغل خود بهره می گیرند، استفاده از نسخههای مختلف این مرورگر اهمیت ویژه ای دارد.
گوگل مپ پلتفرمی است که به سبب قابلیتهای کارآمد خود به یکی از ابزارهای فراگیر در محیط وب تبدیل شده است. برنامهای که مسیریابی در شهرهای شلوغ را برای ما تسهیل کرده و نقشه ای آنلاین را به شکل رایگان در اختیار ما قرار میدهد. ثبت آدرس محل کار در این نقشه به کاربران و مخاطبان شما کمک می کند تا نشانی دقیق مکان کسب و کار شما را پیدا کنند.
در ادامه این مقاله نحوه ثبت موقعیت مکانی در گوگل مپ را آموزش می دهیم تا به این شیوه، جذب مخاطبان از طریق ارتباط درگاه های تماس و آدرس مکانی را افزایش دهید.
نحوه ثبت موقعیت مکانی در گوگل مپ؛ آموزش گام به گام
برای ثبت آدرس محل کار خود در نقشه گوگل مطابق مراحل زیر عمل کنید:
پیش از طی کردن مراحل ثبت آدرس در گوگل مپ توجه داشته باشید که برای قرارگیری نشانی محل کار شما در سرویس گوگل به ارائه اکانت نیاز است؛ لذا باید با حساب کاربری جیمیل خود برای ورود به این فضا اقدام کنید. چنانچه در جیمیل حساب کاربری ندارید لازم است در آغاز به ساخت یک اکانت جیمیل مبادرت کرده و بعد مراحل ثبت آدرس را پی بگیرید.
به منظور ثبت موقعیت مکانی خود در گوگل مپ لازم است نخست به وب سایت رسمی نقشه گوگل به آدرس Google Maps مراجعه نمایید.
زمانی که برنامه گوگل مپ را باز میکنید، با نقشهای جامع از شهر محل کار یا زندگی خود مواجه میشوید. در این نقشه جزئیات مکانهای مختلف قابل رویت است. با حرکت دادن ماوس یا لمس صفحه نمایشگر دستگاه امکان جابجایی در نقشه مشاهده بخشهای دیگر وجود دارد. به این ترتیب میتوانید با کمی جستجو و توجه به جهات مختلف، لوکیشن محل کار خود را بیابید.
پس از اینکه مکان مورد نظر خود را بر روی نقشه پیدا کردید، منوی سمت چپ را باز کرده و در میان گزینههای نمایش داده شده، موردAdd a missing place را در قسمت پایینی صفحه انتخاب کنید.
با کلیک بر روی این گزینه مارکر و فرم اطلاعاتی خاصی بر روی نقش پیش رو به نمایش درمی آید.
حالا لازم است محل مورد نظر خود را به وسیله قرار دادن مارکر نشانه گذاری کنید.
زمانی که مارکر صفحه را جابجا کرده و آن را بر روی نقطه موقعیت مکانی دلخواهتان قرار میدهید، لوکیشن محل نشانه گذاری شده به شکل خودکار در بخش آدرس فرم اطلاعاتی گفته شده نوشته میشود. لازم به ذکر است که نشانی درج شده در فرم به صورت کلی به نمایش درآمده و اگر قصد ثبت آدرس دقیق را دارید باید مجددا آن را بازنویسی کنید.
اما چه داده هایی باید در این فرم اطلاعاتی ثبت شود؟
اطلاعات لازم برای ثبت مکان در گوگل
در فرم ارائه از جانب گوگل مپ، اطلاعات زیر قابل مشاهده است:
- نام: در این بخش میتوانید عنوان برند، کلیدواژه مورد نظر یا پیام تبلیغاتی خاصی که طراحی نمودهاید را قرار دهید.
- نشانی: در قسمت آدرس، نشانی مکانی که قصد دارید آن را در نقشه گوگل به ثبت برسانید را وارد کنید.
- شماره تلفن: شماره تلفن ثابت محل کسب و کار شما در این فیلد درج میشود.
- نشانی وب سایت: این قسمت مخصوص ثبت آدرس وب سایت شما میباشد.
- دستهبندی: بخش دستهبندی مخصوص انتخاب زمینه فعالیت تجاری شما است.
- ساعات کاری: به منظور بهبود برقراری ارتباط با مخاطبان، ساعات فعالیت کاری خود در طول روزهای هفته را در این باکس مشخص میکنید.
پس از ثبت کامل اطلاعات مذکور در باکسهای تعیین شده و اطمینان از صحیح بودن جزئیات وارد شده، گزینه Submit را انتخاب کنید تا این داده ها در بخش ذخیره سرویس به ثبت برسند.
با طی کردن مراحل بالا لوکیشن محل کار شما با موفقیت در نقشه گوگل ثبت خواهد شد. برای اطمینان از درست بودن مراتب طی شده به اخذ تاییدیه از جانب اوپراتورهای گوگل نیاز است.
ارزیابی تقاضای شما از جانب گوگل به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۵ روز به طول خواهد انجامید و پس از آن موقعیت جغرافیایی مورد نظر در فضای گوگل مپ ثبت میشود.
بعد از اینکه موقعیت مکانی محل کسب و کار شما با موفقیت در سرویس گوگل مپ ثبت شده و آن را در نتایج جستجو مشاهده کردید، میتوانید برای معرفی هر چه بهتر فضای شغلی خود به مخاطبان، تصاویر مرتبط با نوع فعالیت یا شرکت تجاری خود را نیز به اطلاعات موجود اضافه کنید.
به منظور افزودن این عکس ها لازم است عنوان برند یا نام کسب و کار خود را در کادر جستجوی برنامه سرچ کرده و پس از ارائه اطلاعات، بر روی گزینه Add photos در بخش پایینی منو کلیک کنید. به این ترتیب امکان بارگذاری تصاویر مورد نظر در این برنامه فراهم خواهد شد.
البته باید در نظر داشته باشید که گوگل در مورد آپلود تصاویر در این بخش ضوابط خاص خود را دارد. بر این اساس لازم است از عکسهای حقیقی در محیط کار به عنوان شناسنامه تصویری کسب و کار خود در گوگل مپ بهره بگیرید و استفاده از تصاویری که طراحی لوگوی شرکت را نشان دهد به احتمال زیاد با عدم تایید از سوی گوگل مواجه میشوند. در این زمینه قوانین بارگذاری عکس ابزار Goole map marker نسبت به گوگل مپ سادهتر است.
به همین جهت بهتر است برای کسب تاییدیه از جانب گوگل، به تهیه تصاویر واقعی مربوط به فضای محل کار اقدام کنید. تهیه عکس واضح و باکیفیت از نمای ساختمان شرکت به همراه تابلو یا بنر تبلیغاتی بهترین گزینه برای بارگذاری در این بخش خواهد بود تا علاوه بر گرفتن تاییدیه از سوی گوگل، خود را حرفهایتر و مناسبتر به مخاطبان معرفی کرده و به جلب اعتماد آنها بپردازید.
ثبت موقعیت مکانی در فضای گوگل مپ چه مزایایی دارد؟
ارائه نتایج از جانب گوگل پس از جستجوی کلیدواژه یا عنوان تجاری، بر اساس موقعیت جغرافیایی انجام می شود. در واقع شکل گیری الگوهای گوگل به نحوی است که از موقعیت جغرافیایی ثبت شده در بخش نفشه برای ارائه اطلاعات تماس و معرفی بیشتر کسب و کار شما به کاربر کمک می گیرد.
نکته جالب توجه این جا است که یکی از استانداردهای گوگل برای عرضه نتایج پس از انجام جستجو، نزدیک بودن موقعیت مکانی کلیدواژه مورد نظر با لوکیشنی است که کاربر در آن قرار دارد. بر این مبنا زمانی که دو کاربر از دو شهر یا کشور مجزا کلیدواژهای مشابه را به مرورگر میدهند؛ نتایج متفاوتی دریافت میکنند. نتایجی که بر مبنای موقعیت مکانی آنها ایجاد شده است.
ماهیت سئوی محلی در جستجوهای فضای وب
Local Seo یا سئوی محلی شامل ضوابط مشخصی است که موتور جستجو را برای ارائه موقعیت مکانی مناسب و با توجه با نیاز کاربر هدایت میکند. تبعیت از این قوانین مدون کمک می کند آدرس کسی و کار شما نیز در نتایج حاصل از جستجوهای محلی یا منطقهای به نمایش درآمده و میزان بازدید از وب سایت شما افزایش یابد.
باید یادآور شد که بیش از ۲۰ درصد از جستجوهای انجام شده در فضای وب به کلیدواژههای مرتبط با موقعیتهای مکانی اختصاص دارند و این موضوع اهمیت بهرهمندی از تکنیکهای سئو محلی را به خوبی نمایان می کند.
آشنایی با ابزار My Google Business
این برنامه جزء ابزارهای رایگان ارائه شده از جانب گوگل است که قابلیتهای آن در بحث سئو محلی بسیار حائز اهمیت به شمار میآید. این برنامه همچنین بهترین ابزاری است که صاحبین مشاغل میتوانند با استفاده از امکانات آن، روند ثبت موقعیت جغرافیایی محل کسب و کار خود را در نقشه گوگل به ثبت برسانند.
در نتیجه با جستجوی عنوان برند یا واژه کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت این دسته از کسب و کارها توسط کاربران در موتور جستجوی گوگل، لوکیشن محل کار، نشانی وب سایت، شماره تلفن تماس و تصاویر مربوط به محل کار آن ها برای مخاطب به نمایش درمی آید. از دیگر ویژگیهای این برنامه، فراهم کردن بستری مناسب برای ارتباط و تعامل کاربران با صاحبین مشاغل و حوزه فعالیت آنها است. علاوه براین کاربران می توانند تجربیات و نظرات خود درباره این نوع کسب و کارها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
با این وجود باید در نظر داشت که وجود تحریمهای فعلی راه استفاده از امکانات گوگل بیزنس را بر روی کاربران ایرانی محدود کرده و در حال حاضر بهترین گزینه موجود جهت ثبت مکان جغرافیایی، استفاده از قابلیتهای گوگل مپ میباشد. بنابرین گرچه امکان استفاده از مزیای بیشتر در این زمینه وجود ندارد اما نمیتوان ثبت موقعیت مکانی برای ایجاد تعاملات سازنده با مخاطبان را غیر ممکن دانست.
کلام پایانی
با استفاده از گوگل مپ و ثبت موقعیت مکانی در آن، امکان سئوی محلی و معرفی بهتر فضای کسب و کار به مخاطبان مهیا می شود. اهمیت استفاده از این ابزار بخصوص در آن دسته از مشاغل که تعاملی مستقیم با مشتریان خود دارند بسیار زیاد است.
زمانی که موقعیت مکانی خود را در فضایی مانند گوگل مپ که تعداد زیادی از کاربران در آن فعالیت دارند به ثبت میرسانید، علاوه بر ایجاد درگاهی مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود، اعتبار کسب و کارتان را نیز به آنها نشان میدهید و این موضوع در جذب اعتماد حداکثری مشتریان اثرگذار است. بنابراین بهتر است بدون معطلی به سراغ ثبت آدرس محل فعالیت خود در گوگل مپ بروید و از مزایای این کار برای بهبود شرایط کسب و کار بهره بگیرید.