گوگل ادز یا سرویس تبلیغات گوگل که پیش از این با عنوان "گوگل ادوردز" نیز شناخته می شد، زمینه ای برای تبلیغات انواع برندها در ازای هر کلیک یا PPC است. بسیاری از سایت های جهانی تبلیغات خود را در مرورگر گوگل و شبکه نمایش آن انتشار میدهند و از آنجایی که نمایش تبلیغات در سایت های فارسی مشمول محدودیت هایی از جانب گوگل می شود، برندها و صاحبین مشاغل مختلف در ایران اقبال بیشتری به تبلیغات در موتور جست و جو در ایران نشان می دهند. باید توجه داشت که تنها شرکت های بهرهمند از ریتارگتینگ گوگل ادز به مواردی چون نمایش بنری تبلیغات دسترسی دارند. به این ترتیب با ورود کاربران مختلف به فضای سایت شما، گوگل آن ها را نشانه گذاری خواهد کرد و سایتهایی که محتوی تبلیغات بنری گوگل هستند برای این مخاطبان به نمایش در می آیند.
عملکرد گوگل ادز
این بستر امکان نشان دادن تبلیغات به کاربران مختلفی که کلیدواژههای خود را به طور فعال در موتورهای جستوجو سرچ میکنند فراهم می کند و از بهترین راهکارها برای ارائه خدمات به مخاطبان هدف به حساب می آید.
با اینکه هزینه های استفاده از گوگل ادز کمی بالاست و برای کسب و کارهایی با زمینه رقابت زیاد صرف هزینههایی چشمگیر را می طلبد اما از آنجایی که میتوان با استفاده از قابلیت های آن تبلیغاتی مناسب را در وب انتشار داد و از آن برای بازدهی بیشتر کسب و کار بهره گرفت، صرف این هزینه میتواند منطقی باشد.
چنانچه در بستر گوگل ادز روند بهینه سازی انجام شود و ایجاد چشم اندازهای هدف به خوبی صورت گیرد، یک پیشنهاد CPC مناسب زمینه را برای معرفی تبلیغات متمرکز به جامعه مخاطب فراهم می کند و نرخ بازگشت سرمایه را نیز بهبود میبخشد. وقتی از گوگل ادز و بستر بهینه سازی آن صحبت به میان می آید، هدف کاهش CPC است و در صورتی که این فضا به خوبی و هدفمند طراحی نشده باشد هزینه و انرژی زیادی برای کلیک کردن اتلاف می شود.
چرا ایجاد تبلیغات در بستر گوگل ادز حائز اهمیت است؟
برای اینکه رتبه سایت شما در صفحه نتایج جست و جوی گوگل بالا برود و به جایگاهی مناسب برسید، باید از طریق گوگل ادز و یا بهبود موتور جستوجو به این امر اقدام کنید.
با وجود اینکه انجام فرایند سئو و اقدامات مربوط به آن برای شرکت هزینه چندانی ندارد، اما نتایج را در طولانی مدت و با گذشت زمان طولانی نشان خواهد داد و باید برای رسیدن به جایگاهی که برای سایت خود متصور بودهاید زمان زیادی صرف کنید؛ در حالی که در فضای گوگل ادز برای هر کلیک هزینهای معین را می پردازید، اما سرعت قرار گرفتن سایت شما در نتایج برتر گوگل افزایشی چشمگیر خواهد داشت.
مهم ترین مفاهیم در گوگل ادز
آگهی ها
متون و لینک هایی که به عنوان تبلیغات سایت در صفحات جست و جوی مرورگر گوگل به نمایش در می آیند، آگهیها هستند. عنوان این تبلیغات به شکل لینک ظاهر می شوند.عنوان از سه قسمت تشکیل شده و در هر یک از این سه قسمت امکان وارد کردن متنی با 30 کاراکتر وجود دارد.
گروه آگهی
این گروه ها از آگهی ها و کلیدواژه های مختلف تشکیل شده اند.
کمپین تبلیغاتی
در پایین کمپینهای تبلیغاتی گروهی از آگهی ها وجود دارد که می توان آن ها را با مفاهیمی چون مقدار بودجه روزانه و تاریخ آغاز و پایان تبلیغات محدود کرد.
کلیدواژه ها
این کلیدواژه ها را میتوان آن دسته از کلمات کلیدی دانست که جستوجوی آنها سبب پدیدار شدن تبلیغات شما برای کاربران میشود. در این بین کلیدواژه هایی نیز وجود دارند که سرچ کردن آن ها به منزله عدم نمایش تبلیغات به مخاطبان است که به این کلمات کلیدی کلیدواژه های منفی گفته می شود.
جدیدترین قابلیت های گوگل ادز برای تلفن همراه
ترندهای جست و جو را در فضای اپ موبایل به نمایش می گذارد
این قابلیت علاقمندی های مخاطبان و نیازهای آنها را برای شما نمایش می دهد. اپ موبایل گوگل ادز در واقع فضایی است که می توانید در آن خوراک مخاطبان خود و مضامینی که ترند شده اند را مشاهده کنید .
شرایط گزارش دهی را بهینه می کند
تغییراتی که در بودجه و مقدار هزینه کمپین انجام شده است در آپدیت جدید گوگل ادز به صورت گزارشی از وضعیت تبلیغات صورت گرفته نمایش داده می شود. علاوه بر این عللی که سبب ایجاد این تغییرات در کارکرد تبلیغات شده است نیز برای شما توضیح داده خواهد شد.
کمپینی را به واسطه موبایل راهاندازی می کند
یکی از شاخص ترین قابلیت های گوگل ادز راهاندازی کمپین است. آپدیت گوگل ادز سبب ایجاد بستری مناسب برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی شده است تا بر خلاف گذشته، کاربران موبایل بتوانند به ایجاد کمپین دلخواه خود به آسانترین شکل ممکن اقدام نمایند.
سخن پایانی
یکی از روش های دریافت ترافیک، استفاده از تبلیغات پولی گوگل است. شما می توانید برای فروش محصولات ویژه خود، کمپین هایی با گوگل ادز راه اندازی نمایید و ترافیک به وب سایت خود جذب کنید.