پرسونا چیست و ساخت آن با چه اهدافی صورت می گیرد؟

  • خانه
  • بلاگ
  • پرسونا چیست و ساخت آن با چه اهدافی صورت می گیرد؟
پرسونا چیست

پرسونا چیست؟ یکی از کلیدی‌ ترین و اساسی ‌ترین نکاتی که به پایدارتر کردن ستون‌ های یک کسب‌ و کار ایده آل کمک می ‌کند، شناخت درست و اصولی مخاطب هدف است.‌ بدیهی است که برای یک بازاریابی موفق و در دست گرفتن نبض فروش باید رنج مشتریان و خریداران خود را به خوبی بشناسید و از سلایق و علایق آن‌ ها مطلع باشید. به عبارت دیگر اشراف بر سلیقه و خواست مشتری، پرسونای مخاطب نام دارد که بهره‌ گیری از آن در حوزه کسب ‌و کار، خصوصا تجارت آنلاین امری بسیار ضروری به حساب می ‌آید.

پرسونا چیست؟

زمانی که ایده تشکیل چهارچوب خاص کاری و ساختاری واحد برای ایجاد کسب ‌و کاری موفق را در سر می ‌پرورانید، قبل از شناخت جامعه‌ هدفی که فروش محصولات یا ارائه خدمات خود به آن ‌ها را متصور شده‌ اید، لازم است به شناختی همه‌ جانبه از جزئیات تجارت خود برسید. این میزان شناخت چشم‌ انداز دقیق و دورنمای تنظیم شده ‌ای را برای شما به ارمغان می ‌آورد که سبب ایجاد تحول و جبران نقص‌ ها و کاستی‌ ها می‌ شود. یک کسب‌ و کار موفق در دیدگاه کلی اهرم‌ هایی به مراتب قوی‌ دارد که می ‌تواند پیش‌برد کار را سرعت ببخشد. یکی از کلیدی ‌ترین اهرم‌ ها ابتکار است که ضمیمه کردن آن به عملکرد کلی فعالیت لازم‌الاجرا است.

پرسونا

 

توجه کنید که جسارت شما در راه‌ اندازی کسب ‌و کاری متفاوت، دیدگاه‌ها و نظریه‌ های متفاوتی از جانب مخاطب هدف به ارمغان می‌ آورد؛ این دیدگاه ‌ها و واکنش‌ ها گاها به قدری مثبت هستند که می ‌توان آن‌ ها را تضمینی بی‌ چون ‌و چرا برای ایجاد موفقیتی عظیم و پیشرفتی چشم‌ گیر در کسب‌ و کار دانست‌. پرسونای مخاطب درواقع تصویری غیرواقعی از جامعه مخاطب نمودار می‌ کند و ویژگی‌های کلی و خواستگاه‌ های عمومی مخاطبان را در معرض نمایش قرار می ‌دهد.

ایجاد پرسونا با چه هدفی انجام می‌ شود؟

در روند ایجاد پرسونا با مراحل مختلفی روبرو هستیم. در ابتدا لازم است این پرسونا هویت و عنوانی ویژه داشته باشد، ویژگی ‌های ظاهری و رفتاری ‌‌اش به دقت و مطابق آمار مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با سنجشی توازن‌ بندی شده سلایق و علایقش را ارزیابی کنیم. شبیه ‌سازی پرسوناها در قالب ماکت ‌ها و سازه‌های مقوایی در برخی کسب‌وکارها حسی حقیقی‌ تر القا می ‌کند و جنبه ارزشی کار را بالا می ‌برد.

اهمیت ساخت پرسونا چیست؟

ایجاد پرسوناهای صحیح موجب شکل ‌گیری روند صعودی در نمودار رشد و رونق تجارت ‌های مختلف می‌ شود. پرسونا باعث شناخت دقیق ‌تر و عمیق‌ تر پاشنه ‌های آشیل و نقاط ضعفی می‌شود که می‌توانند رویکرد کاری شما را با بحران مواجه کنند. شناخت صحیح علایق مخاطبان و اشراف مناسب به زمینه‌ های نیازمندی آن‌ ها سبب می‌ شود از فرصت‌ های مناسب برای کسب درآمد به شیوه افزایش عرضه و تقاضا استفاده کنید. شما با شناخت این خواسته ‌ها می ‌توانید رقابتی پرسود با سایر کسب‌ و کارهایی داشته باشید که نتوانسته‌ اند به شکل قوی و اثرگذار در سنجش درست نیازها و درخواست ‌های مشتریان وارد عمل شوند و همین موضوع جایگاه شما در عرصه تجارتی پرپازده را تثبیت می ‌کند، میزان اقبال و اعتماد جامعه هدف نسبت به برند شما را افزایش می ‌دهد و زمینه رشد شما در مدت زمان معقول را فراهم می ‌آورد.
توجه داشته باشید زمانی می ‌توانید پرسونای تعیین شده خود را اثرگذار بدانید که بتواند ارتباطی متقابل با خصوصیات مخاطب داشته باشد. شناخت درست جامعه هدف زمینه ‌ساز ایجاد یک پرسونای موفق است.

اهمیت ساخت پرسونا

 

چرا ایجاد پرسونا باید قبل از رویکرد محتوایی صورت بگیرد؟

نکته ‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پرسونای تعیین ‌شده از جانب شما باید تصویری قابل درک از یک مخاطب حقیقی باشد تا سبک ‌و سیاق و ساختار رفتاری با آن به خوبی مشخص شود. شناخت دقیق پرسونای مخاطب زمینه را برای هم ‌جهت شدن نیاز مشتریان و خدماتی که قصد ارائه آن‌ ها را داریم، فراهم می‌ کند. مهم‌ترین مسئله در اخذ بازخورد مناسب از پرسونا این است که بتوانیم سرویس‌های خود را مطابق با معیارها و خواسته‌ های جامعه هدف عرضه نماییم نه چیزی که خودمان می ‌خواهیم.

 

مقالات مرتبط

About text formats

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.