یکی از عناصر مهم سئو در صفحه، تولید محتوایی بر اساس اصول سئو است. به طور خلاصه، سئو محتوا به تولید محتوای سئو و بهینه شده ای گفته می شود که به طور بالقوه بتواند در نتایج موتورهای جست و جو ظاهر شده و ترافیک ارگانیک جذب کند.
سئو محتوا چیست؟
برای درک بهتر سئو محتوا، ابتدا باید در ذهن خود داشته باشید که هدف اصلی سئو چیست، چه نوع محتوایی باید تولید شود که بر اساس اصول سئو باشد.
در تعریفی ساده می توانیم بگوییم سئو بهینه سازی موتور جست و جو است؛ به این صورت که وب سایت شما را برای موتورهای جست و جو بهینه می کند تا در نتایج SERP دیده شوید.
فرآیند SEO شامل مراحل مختلفی است که معمولا در موارد، سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی دسته بندی می شود. سئو محتوا زیرشاخه سئو داخلی است و این روزها برای گوگل اهمیت زیادی دارد.
سئو محتوا با بهینه سازی عنوان صفحه و یا همان تگ h1 شروع می شود و سپس به محتوای درون صفحه می رسد. هدف کلی از سئو محتوا نوشتن محتوای دوستانه اما بر اساس اصولی است که برای موتور جست و جو قابل فهم باشد. البته نقش کاربر و رضایت کاربر در خصوص تولید محتوا این روزها بسیار پررنگ شده است به گونه ای که موتور جست و جو، همه چیز را از نگاه کاربر دیده و براساس آن اقدام به رتبه بندی می کند.
انواع محتوا برای سئو
قبل از اینکه به بررسی چگونگی سئو محتوا بپردازیم، خوب است بدانید که منظور از محتوا چیست؟ محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته و می تواند متن، تصویر، فیلم، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد باشد.
به طور کلی، انواع مختلف محتوا عبارتند از:
- پست های وبلاگ: پرکاربردترین قالب در تولید محتوا، پست های وبلاگی هستند که آن ها می توانند ترکیبی از متن، عکس و فیلم باشند. اغلب در این نوع پست، مقالات، لیست ها، راهنمایی ها، اطلاعات و اخبار گنجانده می شوند.
- صفحات ایستا و ثابت: این نوع از محتوا اغلب برای صفحات درباره ما ساخته می شوند.
- صفحات محصول: صفحاتی که محصولات یا خدمات خاص را تبلیغ می کنند.
- صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین های PPC یا به عنوان اولین صفحه ای که کاربران هنگام بازدید از وب سایت شما با آن مواجه می شوند، طراحی خواهند شد.
به مخاطبان خود فکر کنید
یکی از مهم ترین نکاتی که برای سئو محتوا باید به آن توجه کنید، تهیه محتوایی برای مخاطبان است. درواقع شما باید تولید محتواهایی تمرکز کنید که به سوالات مخاطبانتان پاسخ دهد.
لازم نیست که تمامی محتواها در خصوص توضیح محصول و یا خدمات شما باشد، یک محتوای جذاب و آموزنده که مشکلی را از کاربر حل کند، برای رسیدن به هدف کفایت می کند. البته توجه داشته باشید که موضوعات انتخابی شما، باید در راستای هدف کلی کسب و کار و سایت باشد. چرا که موتور جست و جو، به موضوعات مرتبط به هم ارزش و اعتبار می دهد.
تیترها را کاربر پسند انتخاب کنید
اولین گام برای آنکه بتوانید مخاطب را به وب سایت خود بکشانید، یک تیتر کاربرپسند است. بنابراین نباید قدرت انتخاب تیتر را از یاد ببرید، پس از عناوینی جالب و جذاب البته با ترکیبی از کلمه کلیدی انتخاب کنید.
مطالب خود را ساختار بندی کنید
هرچقدر که محتوای شما خوب بوده اما ساختار جذاب و درستی نداشته باشد، باعث سردرگمی مخاطب می شود. یکی از اصول سئو محتوا ایجاد ساختار بندی درست برای مطلب است.
پاراگراف ها را کوچک کنید و جمله ها را کوتاه سازید. به این صورت می توانید خوانایی مطلب را بالا ببرید. این کار نه تنها جذابیت مقاله را برای کاربر افزایش می دهد، بلکه می توانید از موتورهای جست و جو امتیاز زیادی بگیرید.
اهمیت استفاده از تصاویر را از یاد نبرید
یک صفحه خام و بدون هیچ تصویری، مسلما برای کاربران جذابیتی ندارد و کسالت آور می شود. از آنجایی که گوگل به میزان رضایت کاربران برای رتبه بندی صفحه وب شما اهمیت می دهد، درج تصاویر جذاب از اصول سئو محتوا محسوب می شود.
تصاویر مرتبط و جذاب ایجاد کرده، آن ها را بهینه سازید و درون متن قرار دهید. حتی می توانید از اینفوگرافیک و ویدئوها نیز استفاده نمایید، چرا که تاثیر شگرفی دارند.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، برای آنکه بتوانید در نتایج موتور جست و جو، در جایگاه های خوب ظاهر شوید، می بایست به سئو محتوا اهمیت دهید. این نکات را در نظر بگیرید و علاوه بر طراحی سایت و پشتیبانی از آن، به محتوا نیز توجه ویژه ای داشته باشید.