وبلاگ نویسی در ارتقای سطح بازاریابی محتوا موثر است و برای اینکه بتوانید وبلاگ های مناسبی را طراحی کنید، باید از ویژگی های وبلاگ خوب و کارآمد مطلع باشید. در ادامه این مطلب خصوصیات وبلاگ خوب را به شما معرفی میکنیم.
ویژگی های وبلاگ خوب
وبلاگ ها را می توان یادداشت های آنلاینی دانست که محتوا و مطالب گوناگون را انتقال می دهند و به واسطه نشر و منتقل شدن، توجه افراد را به دیگر خدمات سایت جلب می نماید. اگر قصد دارید با طراحی و نگارش وبلاگ مخاطبان و دنبال کنندگان را افزایش دهید و به این وسیله سبب رونق کسب و کار خود شوید، باید ویژگی های وبلاگ خوب را بشناسید. در وبلاگ نویسی بیش از هرچیز ابتکار و تکیه کردن به مطالب مفید و قابل استناد اهمیت دارد. خلاقیت شما در نوشتار، نوع قلمتان را از دیگر نویسندگان متمایز کرده و به انحصاری شدن نوشته و کسب هویت مشخص کمک می کند. یک وبلاگ مفید و کارآمد در همان وهله اول راه را برای تعاملی سازنده با کاربران هموار می کند و ایده های ناب و بکر شما را به مخاطبانتان نشان می دهد. همچنین نمی توانیم از تاثیر وبلاگ بر بازاریابی محتوا و سئو چشم پوشی کنیم. در ادامه مهم ترین ویژگی های وبلاگ خوب را عنوان می کنیم:
بند اول وبلاگ باید جذاب و چشمگیر باشد
مسلما پاراگراف نخست اولین قسمت از متن است که مخاطبان آن را مطالعه می کنند. مضمون و نوع نگارش این بند به مخاطب انگیزه این را می دهد که به خواندن ادامه مطلب بپردازد یا از خواندن بقیه محتوا منصرف شود. همین موضوع میزان اهمیت پاراگراف نخست را به خوبی نمایان می کند.
کوتاه بودن، ساده بودن و گیرا بودن اولین بند مهم ترین شاخصه هایی است که در میزان تاثیر آن بر ذهن مخاطب نقش دارد. بولت کردن برخی از واژه های پاراگراف، استفاده از مضامین پرسشی و بهره گیری از تکنیک هایی که ذهن مخاطب را به چالش می کشند، مهم ترین محرکه هایی هستند که می توانند در جلب توجه کاربران اثر بگذارند.
عنوان وبلاگ باید گیرا و قابل ملاحظه باشد
عنوان و تیتر یک مطلب چکیده ای از مضامین آن مطلب را به مخاطبان نشان می دهد. ساختاربندی تایتل وبلاگ باید طوری باشد که به عنوان اولین مولفه ذهن خواننده را درگیر کند و کنجکاوی او را برای خواندن مطلب اصلی برانگیزد. بنابراین تلاش برای ایجاد خلاقیت به منظور نوشتن یک عنوان مناسب درواقع گامی برای جلب توجه و نظر مخاطبان است.
استفاده از نکته های مناسب و شایان توجه در خلال متن
درون مایه وبلاگ متشکل از نکات و نقطه نظرهایی است که باید توجه مخاطبان را به سمت خود معطوف کند. بعد از اینکه ذهن خوانندگان وبلاگ را با عنوان و پاراگراف اول برای پذیرش قسمت اصلی ماجرا آماده کردید، نباید ضعیف عمل کنید و مطالب اصلی را نادیده بگیرید. بدنه وبلاگ باید دارای نکات و محتوایی باشد که خوانندگان را به هدف اصلی کار یعنی بهرهم ندی از خدمات کسب و کار شما ترغیب کند. پس از نگارش مناسب، مطالب قابل استناد و خبرهای دست اول و حقیقی برای اشتیاق مخاطبان به خواندن کامل متن استفاده کنید.
از ابزارهای مناسب برای انگیزه دادن به مخاطبان استفاده کنید
پس از اینکه سه مرحله قبلی با رعایت اصول و به شکل مناسب سپری شد نوبت آن است که مخاطبان را به اقدام و عمل وادار کنید. کاری از آن به عنوان Call To Action یاد میشود. برای این کار لازم است پرسش های مخاطب را با بهترین نوع نگارش برطرف نموده و هدف اصلی را به او نشان دهید. هدفی که در تمام مراحل قبل برای اجرایی کردن آن مقدمهچینی کرده بودید. باید انتظارات خود از مخاطبانتان را در نظر بگیرید و با بهترین ابزار آن ها را به سمت عملی کردن این انتظارات پیش ببرید. اگر میخواهید کاربر شما مطالبتان را انتشار دهد، درباره آن ها اظهار نظر کند یا لینک تعیین شده ای را باز کند باید شرایطی مناسب را برای این گونه اقدامات فراهم کنید.
سخن پایانی
البته ویژگی های وبلاگ خوب در این سه مورد به تنهایی خلاصه نمی شود. یک وبلاگ خوب باید طراحی خوبی داشته و بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند. همچنین استفاده از ویژگی های مختلف که کارایی آن را افزایش می دهد نیز می تواند بر توجه کاربران تاثیرگذار باشد.