اینستاگرام به اقتضای شرایط و نوع نیازهای کاربران در بازههای زمانی معین تغییراتی را در الگوریتمهای خود اعمال میکند. تا پیش از سال 2020 جستوجو در فضای اینستاگرام به اکانت، لوکیشن و هشتگ محدود میشد اما پس از آن جستوجو از طریق کلیدواژهها نیز به این فهرست اضافه شد تا مشترکان بتوانند با سهولت بیشتری از طریق کلمات کلیدی پست مورد نظر خود را بیابند. اما در کنار الگوهای خاصی که اینستاگرام آنها را در اختیار کاربران قرار داده است، استفاده از اصول سئو نیز میتواند محوریت کسبوکار را با سمت و سوی بازاریابی نوین و سیاستهای کارآمد تطابق دهد؛ لذا لازم است با سئو اینستاگرام آشنایی کامل داشته و از آن در جهت ارتقای کسبوکار خود بهره بگیرید. ما در این مقاله اطلاعات مهمی را درباره سئو اینستاگرام ارائه داده و شما را با مهمترین مولفههای آن آشنا میکنیم.
آشنایی با سئو اینستاگرام
نخستین گام برای پی ریزی ستونهای کسبوکار در فضای اینستاگرام این است که محتوای پیج شما در اینستاگرام بهینه سازی شود و این بهینه سازی به معنای آن است که محتوای نام برده شده در نتایج جستوجو به کاربران نشان داده شود. به عبارت دیگر سئو عملیاتی است که جهت بهبود محتوا و بهینه سازی آن برای مرورگرها مورد استفاده قرار میگیرد.
به این ترتیب لازم است پروفایل و پستهای خود را در فضای اینستاگرام بهینه سازی کرده و مسیر را برای جستوجوی گسترده در اینستاگرام هموار نمایید تا بتوانید به این شیوه به مشترکان بیشتری دستیابی داشته باشید و تعاملات خود را افزایش دهید.
توجه داشته باشید از اساسیترین هدفگذاریها برای جذب مخاطبان و دنبال کنندههای بیشتر این است که پستها و محتوای صفحه خود را به بهترین شکل بهینه کنید تا زمانی که کاربران هشتگ یا کلیدواژه مربوط به نوع فعالیت شما در اینستاگرام را جستوجو میکنند، پروفایل پیج شما در صدر لیست نتایج جستوجو قرار گیرد.
به این شیوه میتوانید هشتگها، مضامین و عبارتهایی که جزء الگوهای اینستاگرام هستند را به راحتی پیدا کنید. توجه داشته باشید که چنانچه یافتن اکانت و پستهای شما در اینستاگرام برای الگوهای جستوجو تسهیل شود، کاربرانی که به دنبال یافتن خدمات ارائه شده توسط شما هستند نیز بهتر به پیج شما هدایت میشوند.
اهمیت سئو اینستاگرام
همانطور که اشاره شد، سئو سبب بهبود هرچه بهتر فضای اینستاگرام میشود. درواقع به این شیوه میتوانید بهینهسازی پستها و پروفایل خود را در جهت افزایش تعامل با مخاطبان انجام داده و با فراهم کردن بستری مناسب برای بازگشت سرمایه، شیب نمودار رشد و بازدهی کسبوکار را صعودی کنید. ترفندهای سئو به شما برای نمایش هرچه بهتر محتوای خود در نتایج جستوجو کمک میکنند. باید بدانید که اساسیترین اهرمها برای جستوجوی مطلوب در اینستاگرام هشتگها و کلیدواژهها هستند و بر این مبنا استفاده از اینستاگرام در کنار بهرهمندی از کلیدواژهها و هشتگها برای شما بسیار کاربردی و مناسب هستند.
با چه تکنیکهایی میتوان سئو اینستاگرام را افزایش داد؟
کلیدواژههای مناسب را پیدا کنید
اولین گام برای سئو اینستاگرام این است که کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت پیج خود را با تکیه بر قابلیتهای ابزارهای مناسب پیدا کنید و توجه داشته باشید که این کلیدواژهها باید اثرگذار باشند. لازم به ذکر است که این کلیدواژهها با آن دسته از کلمات کلیدی که در گوگل سرچ میشوند متفاوت هستند.
کلیدواژهها را اولویت بندی کنید
لازم است کلمات کلیدی به روشی مناسب اولویت بندی شوند و آن گروه از کلمات که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند بیشتر مورد توجه قرار گیرند. بر این اساس:
- کلیدواژههای اصلی را از کلیدواژههایی که کمتر مورد اهمیت قرار دارند تفکیک کنید.
- بهینه سازی محتوا و اکانت خود را بر مبنای میزان اهمیت کلیدواژهها انجام دهید.
- در کپشن پستها نیز از کلمات کلیدی استفاده نمایید.
به هشتگ گذاری توجه کنید
استفاده از هشتگ دیگر تکنیک پراهمیت سئو است. بر این اساس:
- از هشتگهایی مرتبط با نوع خدمات و کسبوکار خود استفاده کنید.
- توجه داشته باشید که هشتگ گذاری در اینستاگرام نباید بیش از حد کلی و عمومی باشند.
- هشتگها را دقیقا درعنوان قرار دهید تا مورد توجه الگوهای اینستاگرام قرار گرفته و بر روی نتایج جستوجو اعمال اثر کنند.
- استفاده از 3 تا 5 هشتگ در هر پست الزامی است.
به بهینهسازی پروفایل اینستاگرام بپردازید
پروفایل یا بیو اینستاگرام از حائز اهمیتترین بخشها برای قرار دادن کلیدواژههایی است که مخاطبان از آنها برای جستوجو استفاده میکنند. بر این اساس:
- برای شروع سئو پروفایل لازم است نام کاربری خود را بهینهسازی کنید.
- کلیدواژههایی را که با نوع فعالیت شما مرتبط هستند در بیو درج کنید.
- در این بخش میتوانید به ثبت لوکیشن نیز بپردازید.
- از لوکیشن برای سئو اینستاگرام بهره بگیرید
- استفاده از لوکیشن خصوصا در کسبوکارهای محلی اهمیت چشمگیری دارد. بر این اساس:
- چنانچه در محدوده مکانی خاصی به تجارت میپردازید لوکیشن همان منطقه، شهر یا استان را مورد استفاده قرار دهید.
- چنانچه فضای کسبوکار شما گسترده است و میتواند به کل کشور یا فضای بینالمللی تعمیم داده شود میتوانید در بازههای زمانی گوناگون از لوکیشنی جدید استفاده کنید تا مناطقی دیگر را در بر گیرد و تعداد مخاطبان شما افزایش یابد.
از ویدئوهای مناسب استفاده کنید
- از مهمترین بخشهای فضای وسیع اینستاگرام، محتواهای ویدئویی هستند و این فضا تنها به تصاویر محدود نیست. بر این اساس:
- به منظور ایجاد تنوع سازنده و افزایش میزان تعاملات مناسب با مخاطبان میتوانید از فرمت ویدئو استفاده کنید.
- توجه کنید که بخش استوری، ریلیز و IGTV، بارگذاری ویدئوهای مناسب را فراهم کردهاند.
- ضریب موفقیت برای جذب دنبال کنندههای بیشتر از طریق انتشار محتواهای ویدئویی جالب توجه بیشتر خواهد بود.