این روزها بسیاری از کسب و کارها به دنیای آنلاین رو آورده اند. بیشتر فروشندگان و تولیدکنندگان، برای فروش بیشتر محصول، به فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین افتاده اند. اما برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، باید نکاتی را بدانید. در این مطلب ما به معرفی نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین خواهیم پرداخت.
راه اندازی فروشگاه آنلاین
شما ممکن است در حال حاضر بخشی از بودجه کسب و کار خود را به جذب مشتریان جدید اختصاص دهید، مانند تبلیغ در روزنامه های محلی، تبلیغات رادیویی و یا تلویزیونی. اما یک فروشگاه اینترنتی این امکان را برای شما فراهم می سازد که بتوانید طیف بیشتری از مشتریان را بدون صرف هزینه های زیاد، مورد هدف قرار دهید.
با فروشگاه آنلاین دیگر دغدغه های ماندن در ترافیک، پارک اتومبیل و گم شدن در مسیر برای خریداران وجود ندارد. حتی آن ها می توانند از کیلومترها دورتر محصول خود را که در فروشگاه های اطراف نمیابند، خریداری کنند. یعنی شما به عنوان صاحب کسب و کار فرصت این را خواهید داشت که بتوانید محصولات متنوعی را به طیف وسیعی از خریداران، حتی در شهرها و کشورهای دیگر به فروش برسانید. این نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین را در ذهن بسپارید تا بتوانید گام های محکمی را در این مسیر بردارید.
نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین
قصد فروش چه کالا و یا خدمتی را دارید؟
یکی از نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین، این است که بدانید شما قصد فروش چه کالا و یا خدمتی را دارید! اگر نمی خواهید هزینه های سنگینی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود را داشته باشید، می توانید تعداد کمی از محصولات را انتخاب کنید.
همچنین خوب است تا تمرکز خود را تنها روی یک حوزه مخصوص قرار دهید؛ مثلا تنها محصولات ورزشی به فروش برسانید یا اینکه روی محصولات خودرویی تمرکز کنید!
شما همیشه می توانید همزمان با رشد کسب و کارتان محصولات بیشتری به فروشگاه خود اضافه کنید. رقبای خود را بررسی کنید و برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آن ها را خوب بشناسید.
مجوزهای لازم را دریافت کنید
برای انجام هر کار قانونی، به دریافت مجوزهای مختلفی نیاز دارید. پیش از اقدام، لازم است مجوزهای فعالیت های آنلاین، مانند مجوز ساماندهی، نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)، درگاه پرداخت آنلاین و مجوز نظام صنفی رایانه ای را دریافت کنید. این از جمله نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین است که حتما باید در ذهن داشته باشید.
نحوه تامین کالا را تعیین نمایید
در مرحله بعد، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید با شرکت هایی کار کنید که محصولات را مستقیما برای مشتریان شما ارسال می کنند یا اینکه ترجیح می دهید کالا را با قیمت عمده از تولیدکنندگان به صورت مستقیم خریداری کرده و سپس براساس سفارشات برای مشتریان خود ارسال کنید؟
هر کدام از این روش ها معایب و مزیت هایی دارد که با توجه به اهداف کسب و کار انتخاب خواهد شد.
قوانین مرجوعی کالا چگونه است؟
سیاست مرجوعی کالا یکی از الزامات فروشگاه های آنلاین است. شفاف سازی درخصوص سیاست و قوانین مرجوعی کالا، نه تنها به نفع مشتریان است، بلکه برای جلب اعتماد مشتریان نیز بسیار مهم خواهد بود.
به عنوان مثال در صورت مرجوعی کالا، آیا هزینه حمل و نقل بر عهده مشتری است؟ بازپرداخت هزینه های دریافتی به مشتریان چگونه خواهد بود؟
ایجاد روش های پرداخت متنوع را در دستور کار قرار دهید
هنگامی که نوبت به خرید کالا می رسد، مشتریان دوست دارند پیش روی خود، شیوه های مختلف پرداخت را ببینند. برای جلب رضایت و اعتماد هرچه بیشتر مشتریان، لازم است که شیوه های مختلف پرداخت را طراحی و ارائه کنید تا هر فردی بتواند با توجه به میل خود، پرداخت را انجام دهد.
تخفیف و پروموشن تعریف کنید
همان طور که می دانید، امروز فروشگاه های مختلفی وجود دارند که هرکدام محصولات متنوعی را به فروش می رسانند. به همین دلیل برای موفقیت در فروش بیشتر، باید مزیت های رقابتی داشته باشید. یکی از این مزیت های رقابتی، می تواند تخفیف ها، پروموشن ها، شیوه های ارسال، خدمات پس از فروش و ... باشد.
به همین دلیل لازم است تا برنامه ای دقیق برای هر یک از این موارد داشته باشید تا بتوانید مسیر درست و موفق را پیش بگیرید.
اقدام به راه اندازی سایت کنید
برای آنکه یک وب سایت راه اندازی کنید، باید کار خود را به یک طراح سایت و توسعه دهنده حرفه ای بسپارید. همان طور که در مطالب پیشین گفتیم، برای موفقیت در این امر، باید تمامی اصول برای راه اندازی وب سایت برند تجاری را بدانید. یک وب سایت حرفه ای به طراحی منحصر به فرد، کاربر پسند، مطابق با اصول سئو، با دسترسی آسان و ساختار مناسب نیاز دارد که یک تیم حرفه ای و متخصص می تواند تمامی این المان ها را در کنار یکدیگر قرار دهد.
پشتیبان سایت برای خود انتخاب کنید
پس از راه اندازی فروشگاه آنلاین، لازم است که یک پشتیبان حرفه ای برای سایت استخدام نمایید. چرا؟ زیرا یک پشتیبان همواره می تواند وضعیت عملکرد فروشگاه آنلاین را بررسی نماید، تغییرات لازم را در آن اعمال کند، امنیت فروشگاه را تضمین کرده و همواره آن را در دسترس و پویا نگه دارد. پشتیبان سایت چیزی نیست که بتوانید از آن چشم بپوشید.
اینکه آیا شما یک خرده فروش تازه وارد به دنیای آنلاین هستید و یا مدت ها است که کسب و کار خود را در فضای اینترنت به راه انداخته اید، باید بدانید که وقت آن رسیده تا تغییراتی را در فروشگاه آنلاین خود ایجاد کنید. این روزها، اگر طراحی وب سایت شما به صورت واکنشی یا همان ریسپانسیون نباشد، نه تنها بازدیدکنندگان و مصرف کنندگان بالقوه زیادی را از دست خواهید داد، بلکه از نظر سئو و رتبه بندی گوگل نیز از رقبای خود بازخواهید ماند. این کارهایی است که یک پشتیبان می تواند برای شما انجام دهد.
سخن پایانی
برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، شما باید جنبه های مختلفی را مد نظر قرار دهید. اما در کل، این اقدامات و نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین هرگز نباید نادیده گرفته شوند، چرا که تعیین هریک از این موارد، رسیدن به طرحی مشخصی برای وب سایت را آسان تر می کند. چنانچه مایل به دریافت خدمات طراحی سایت و پشتیبانی از سایت هستید، دروپال کمک آماده خدمت رسانی به شما است. کافی است با ما تماس بگیرید!